غریبه ای کوچک
فیلم فیلم خوبی بود و به جز چند ایراد جزیی ایراد دیگه ای نمی شد داخل فیلم دید که از استاد نیز همین انتظار می ره.
از جمله این ایرادها اینکه
ایستادن راننده خاور برای چک کردن لاستیک هاش وسط بنب باران بیشتر به نظر برای سوار شدن شخصیت باشو میومد تا اینکه لاستیک ها واقعا احتیاج داشتند که چک بشند.یا اینکه به جای کلاغ عقاب نشون داده میشد.و یا این که باشو در سفر از جنوب تا شمال کشور داخل خاور که چند روزی طول خواهد کشید،چی خورد و یا نوشید.به گریه کردن های باشو هم با توجه به اینکه در اکثر فیلم داشت گریه میکرد کم توجهی شده بود البته
ولی چیزی که بیشتر میشه بهش پرداخت اینه که ایا واقعا این فیلم ها برای کودکان مناسب هست یا خیر.فیلم های سیاهی نظیر این فیلم و یا فیلم "رنگ خدا" که تنها نقطه ی اشتراکش با دنیای کودکان بازیگر های نقش اول اون هستند که اغلب کودکند.فیلمهایی سیاه که به نسل من به عنوان فیلم کودک قالب شد.
این سیاه نشون دادن جامعه در کارهای کودکان به فیلمهای ساخت ایران محدود نمی شد.در کارهای کارتونی هم که اکثرا ساخت داخل نبودند چهره ای سیاه از جامعه نمایش داده می شد.از جمله کارتون هایی که من یادم هست."سفر به سرزمین الدورادو" بود که شخصیت اول اون یک یتییم بود."جودی ابوت" که اون هم یک یتیم بود."انه شرلی" که اون هم یک یتیم بود."هاچ زنبور عسل"که اون هم به دنبال مادرش می گشت و یتیم بود."سرندیپیتی و کنا" که اونها هم پدر و مادر نداشتند."افسانه ی دو قلوها" که اونها هم به همین شکل...
تقریبا کارتونی برای نسل ما نشون داده نشد که در اون خانواده ای کامل وجود داشته باشه و اغلب کارتون ها پر از دلهره و هیجان و تصویر زشتی از دنیای ما بود که با توجه به نو ظهور بودن و جذابیت تلویزیون در حجم بالایی به این نسل قالب شد و کودکی که آمادس برای دریافت مفاهیم روزی چند ساعت چیزهایی رو می دید که به نظر من یکی از عوامل اصلی سست شدن بنیاد خانواده امروزی هست.
این فیلم هم از این باب از نقص خالی نبود.بیماری،اعمال ناپسند از جانب بزرگترها،شروع فیلم با صحنه هایی از جنگ و مرگ پدر و مادر و خواهر باشو و در مجموع تم سیاه فیلم این فیلم را فیلمی نامناسب برای کودکان از آب در آورده...
در مجموع به نظر من هنوز هم ما در این بخش دارای خلا های بزرگی هستیم و این در حالی هست که بیشترین توجه ها باید به این بخش و مخاطبان این بخش بشه.چرا که تفاوت نمایش یک کار مناسب و یک کار غیر مناسب تاثیر در روحیه و اخلاق و رفتار کودکانی هست که آینده این کشور را در دست دارند.البته کارهای مثبت زیادی در راستای احقاق این هدف انجام شده از جمله مجموعه های خوب "فیتیله" و "شکرستون" که علاوه بر کودکان سنین بالاتر را هم جذب خودشون کردند.البته نباید فراموش کرد که این برنامه برای کودکانه و علاوه بر اینکه تاریک بودن مجموعه نباید ورای حد کودکان باشه.شوخی های موجود در مجموعه نیز نباید خارج از فهم اونها بشه.
در پایان به بازی خوب سوسن تسلیمی اشاره میکنم و به افراد بالای 18 سال توصیه میکنم این فیلم را ببیند.